Uvedeme si několik principů a pravidel jak slow sparring praktikovat, aby se dostavily co nejlepší výsledky v co nejkratším čase.

 1.  ŽÁDNÁ BOLEST – ZAČNĚTE LEHKÝM DOTEKEM

Před začátkem se oba protivníci domluví na síle úderu. Pro lepší představu si můžou vzájemně vyzkoušet úder např. do čela, brady, nosu, břicha. Jednoduše oba zjistí, že takový lehký dotek je bezbolestný a nemusí se ničeho bát. To je velmi důležité pro to, aby se začátečníci při slow sparringu uvolnili.

V okamžiku, kdy má jeden pocit, že ho druhý zasáhl silněji, než bylo domluveno, je potřeba mu to říci. Komunikace je při tomto cvičení důležitá. Je také hodně důležité aby se oba soupeři hýbali a prováděli údery opravdu pomalu a hlavně oba stejnou rychlostí. I slabý úder střední rychlostí, může být pro začínající bojovníky nepříjemný.

Takže pokud se oba bojovníci domluvili na síle úderu, můžeme přejít k samotnému sparringu.

2.  ZPOMALTE – OBA BOJOVNÍCI MUSÍ RELAXOVAT

Jak pomalu byste se měli hýbat? Je potřeba zpomalit natolik, aby oba bojovníci byli naprosto uvolnění. Mohlo by se to zdát frustrující, protože jeden ze soupeřů bude pravděpodobně lepší. Vždy je proto důležité, aby ten lepší z dvojice zpomalil, než aby ten horší zrychloval. Toto je klíč k udržení bezpečné rychlosti při praktikování slow sparringu.

Při slow sparringu by bojovníci neměli být unavení

Velice snadno zjistíme, že bojovníci nejsou uvolnění, pokud začnou být unaveni. Teoreticky a i prakticky, slow sparring by měl umožňovat, aby oba soupeři vydrželi bojovat hodiny bez odpočinku. Pokud se některý ze soupeřů začne cítit unavený, pravděpodobně nebude rychlost dostatečně pomalá. Opět platí pravidlo – ZPOMALTE.

Žádné prudké pohyby

Žádné mrkání, žádná panika, nebo jiné prudké pohyby. Pokud některý z bojovníků zavírá oči a rozdává údery po slepu, nebo je nucen odvrátit hlavu, aby nedostal úder, pak je tempo příliš rychlé. ZPOMALTE.

Žádný vítěz

Jestliže se jeden ze soupeřů přistihne, že neustále útočí, rozdává mnohem více úderů než jeho soupeř, daří se mu mnohem více vyhýbat se úderům, jeho prací je aby zpomalil a síly se tak vyrovnaly.

3.    KONSTANTNÍ PLYNULÝ POHYB – ŽÁDNÉ NÁHLÉ REAKCE

Jedním z nejlepších způsobů jak vytvořit rytmus a načasování, stejně tak aby se zabránilo bojovníkům dělat prudké pohyby, je prosazovat pravidlo neustálého pohybu. To znamená, že oba bojovníci musí neustále něco dělat. Pořád se snaží rozdávat údery, hýbou se v postoji, snaží se o neustálý plynulý pohyb.

Problém u začátečníků je ten, že obvykle útočí pouze jedním úderem. Bojí se, že budou zasaženi, a proto neskládají údery za sebe do kombinací. Při slow sparringu se tak mohou v klidu soustředit na různé kombinace úderů, aniž by se báli, že budou silně zasaženi.

4.     ŽÁDNÁ VÝTĚZNÁ MENTALITA – SPÍŠE SPOLU, NEŽ PROTI SOBĚ

Bojovníci budou více relaxovat, zpomalí a více si z nácviku odnesou, když pochopí, že slow sparring není o výhře. Výtězná mentalita, je tlak, při kterém začátečníci ztrácejí nad sebou kontrolu jak fyzicky, tak i psychicky. Níže jsou popsány některé způsoby, jak se mohou začátečníci naučit pracovat spíše spolu, než proti sobě.

Zasahování protivníka

Jednou z nejčastějších příčin zrychlování při slow sparringu je, když se jednomu z bojovníků  nedaří zasáhnout druhého. Přirozeně začne při úderech zrychlovat a na oplátku druhý bojovník zrychlí také. Navíc oba budou tvrdit, že to byl ten druhý kdo začal zrychlovat jako první.

Je potřeba dodržovat dvě důležitá pravidla. “První úder v kombinaci” a “Čisté zásahy”. První úder v kombinaci je to, čím celou kombinaci otevírám v okamžiku, když mám soupeře na dosah. Pokud tento první úder bude uvolněný, vytvoří to atmosféru přátelské výměny. Pokud tomu ale tak nebude, soupeř se bude snažit za každou cenu prvnímu úderu kombinace vyhnout a v tom okamžiku žádná kombinace neproběhne. Po chvíli bude muset soupeř zrychlit, pracovat tvrději, aby Vás dokázal zasáhnout.

Čisté zásahy – je opravdu důležité být ve slow sparringu “upřímný”. Pokud vidím, že by se soupeři podařilo zasáhnout, ve smyslu, že mě přistihne na okamžik nepřipraveného, dovolím mu to. Tím opět předejdu zrychlování ze strany soupeře.

Praktikování různých kombinací a situací

Jedním z nejlepších způsobů jak udržet slow sparring lehký a zábavný, je stále zkoušet nové věci. Bojovníci můžou zkoušet různé úhly jednotlivých úderů. Využít svou kreativitu a hrát si s tím co je zrovna napadne. Stejně tak mohou praktikovat různé reakce. Místo toho, aby útoky bránily stále stejným způsobem, měli by hledat nové způsoby jak jednotlivé údery bránit (bloky, úhyby, side stepy atd). Tímto způsobem se bojovníci budou pohybovat přirozeně pomaleji, protože se budou více soustředit na nové věci.

Opakování problémových scénářů

Můžeme si všimnout, že i když praktikujeme sparring pomalou rychlostí, tak jeden z bojovníků má oproti druhému výhodu v určitých bojových sekvencích, nebo scénářích. Například jednomu z bojovníků se stále daří zasahovat pravým hákem hlavu soupeře. V tom případě je důležité se zaměřit na tento typ úderu, bojovník může ještě více zpomalit a soupeř, který byl zasahován si na tento typ úderu postupně vytvoří reakci (blok, úhyb atd.). Tohle velice pomáhá vytvářet bojové kapacity obou bojovníků a rychle u nich posilovat sebevědomí a důvěru. Oba bojovníci tak mohou velice rychle najít slabá místa a opravit je.

Verbální komunikace obou bojovníků

Oba bojovníci by si měli být schopni navzájem říci, jestli je tempo moc rychlé, nebo jestli bude lepší ubrat na síle úderu. To je asi nejtěžší věc, kterou je potřeba se naučit. Málo který chlap bude chtít požádat jiného chlapa, aby zpomalil, nebo ubral na síle úderu.

Slow sparring je opravdu magický lék na řadu problémů u začínajících bojovníků při rozvoji jejich bojových dovedností. Domnívám se, že 99 % problémů se dá vyřešit tím, že se při sparingu zpomalí tempo a sníží síla úderu. Stačí, když se slow sparring zařadí do tréninku alespoň na jeden měsíc, nebo do té doby, kdy se bojovníci cítí u sparringu bezpečně a pohodlně. Slow sparring by však měl být součástí tréninku každého bojovníka po celou dobu jeho kariéry.

Protože slow sparring skutečně zvyšuje bojové reflexy.